Rastlinné oleje

Prečo konzumovať rastlinné oleje?

Rastlinné oleje tvoria v jedálničku zdravo sa stravujúceho človeka nezastupiteľnú zložku. Oleje lisované za studena sa preto lisujú pri nízkej teplote, aby sa nezničili cenné látky z nich získavané. Pri takomto procese získavania oleja sa nám podarí vylisovať menšie množstvo oleja ako pri rafinácii, preto je tento typ olejov vzácnejší. Pri ich konzumácií však nezabúdajte na to, že predsa len ide o tuky a preto ich dávkujte opatrne. Bežne sa odporúča 2-3 čajové lyžičky denne ako súčasť studenej kuchyne (do šalátov, nátierok, na kašu, do cereálií, na priamo po lyžičkách).

Podľa čoho si vybrať?

Medzi najobľúbenejšie oleje patria olivový, kokosový, z jadier vlašských orechov, mandľový, makadamový, makový, arganový, tekvicový sezamový. Ten správny olej si väčšinou najlepšie zvolíme podľa chuti a využitia.

Olivový olej má skvelé účinky na trávenie a celkový metabolizmus. Znižuje prekyslenie organizmu, bojuje proti zápalom a je vhodný i pre deti ako v kuchyni, tak aj na pokožku. Veľmi podobný olivovému je aj repkový olej.

Mandľový olej je vhodný skôr na ošetrovanie suchej pokožky, ako na kuchynské využitie. Pokojne ho však môžete pridať aj do šalátov a zálievok.

Olej z jadier vlašského orecha je v studenej kuchyni vďaka svojej chuti obzvlášť obľúbený do šalátov. Priaznivo pôsobí na vývoj buniek v organizme, znižuje hladinu cholesterolu a vyrovnáva krvný tlak. Tento olej môžete podávať deťom -tlmí hyperaktivitu.

Makový olej má vysoký obsah vápnika a u pacientov s osteoporózou by nemal určite chýbať. Má upokojujúce účinky a je ideálnym olejom pre masáž bábätiek. Bojuje tiež proti vypadávaniu vlasov a lámaniu nechtov.

Tekvicový olej má bohatý obsah zinku, vďaka čomu je účinným bojovníkom proti lámavým nechtom a vlasom. Bojuje tiež proti srdcovo-cievnym ochoreniam.

Slnečnicový olej má vysoký obsah kyseliny linolovej a obsahuje len veľmi malé percento škodllivého cholesterolu.

Ľanový olej bojuje proti vysokému krvnému tlaku a ochoreniam srdca, zlepšuje pružnosť ciev a blahodárne pôsobí na krvný obeh. Tento olej tiež pomáha predchádzať cukrovke, astme a tlmí menštruačné kŕče.

Sezamový olej má výraznú chuť a preto je obľúbenou prímesou do jedál (marinády, šalátové zálievky). Pôsobí ako prírodné antidepresívum, posilňuje nervový systém a zlepšuje pamäť.

Konopný olej má špecifickú chuť a nie každému chutí. Má však vynikajúce protizápalové účinky, posilňuje imunitu a chráni nás vďaka vysokému obsahu antioxidantov pred nádormi a rakovinou. Určený pre atopikov a ľudí s akné a inými kožnými problémami.

plant-791943_960_720

Kokosový olej je mimoriadne univerzálny. V kuchyni ním v mnohých prípadoch môžme nahradiť maslo (pri pečení), môžeme na ňom napríklad vysmážať palacinky. Je veľmi chutný a funguje ako prírodné antibiotikum a napríklad aj bielidlo na zuby. Je ľahko stráviteľný a ideálny pre ľudí na redukčnej diéte, diabetikov a ľudí s nadváhou. V kozmetickom priemysle má veľmi bohaté využitie ako pleťový krém, balzam na očné okolie, na pery, zábal na vlasy, po pobyte na slnku a pod.

Makadamový olej obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, zinok a selén. Má príjemnú, orieškovú chuť a je ideálny do šalátov a nátierok. Je skvelým pomocníkom aj v kozmetickom priemysle. Blahodárne pôsobí na suchú pokožku, prinavracia jej pružnosť a keď ho zohrejete, máte skvelú masku na vlasy, ktoré sa po jeho použití budú nádherne lesknúť. Ak vlasový zábal nestíhate, votrite si ho aspoň do končekov vlasov a nechtových lôžok. Obsahuje ochranný faktor 3-4. Je ideálnym olejom na masáž bábätiek, alebo na ošetrenie pokožky po kúpeli. Má dezinfekčné účinky a spomaľuje starnutie pokožky.

obrázky zdroj: pixabay.com

Lucia

Šéfredaktorka, editorka – mama dvoch slečien Chantal (13) a Laury Sofie (10), manželka admina tohto webu, Vladka :-). Autorka, prekladateľka, editorka, blogerka, manažérka, ale aj mama, gazdinká, organizátorka, multifunkčná osôbka. Písanie vždy bolo jej vášňou, či už formou blogu, alebo externe do printového časopisu pre mamičky a tiež formou prekladov kníh z anglického jazyka. Bude pre Vás zdrojom autorských článkov na rôzne spoločenské témy, ale aj kuchárkou zdravých receptov vrátane vegan a raw a inšpirátorkou pre tvorivé dielničky. Kontaktovať ju môžete na luciagaborova2@gmail.com.

Prečítajte si tiež

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *