Začať podnikať nie je nikdy neskoro, ale ani skoro. Ako svetlý príklad môže poslúžiť dnes už 13 ročný Tomáš Vejmola z Česka, ktorý chcel vo svojich 11 rokoch počítač bez toho, aby mu na neho dali peniaze rodičia. Tak začal predávať sušené jablká (Tomáškovy křížalky) a zarobil si viac ako 18 tisíc Kč. Takže ak vás láka založenie vlastnej eseročky, inšpirujte sa týmto malým-veľkým príbehom. Uspieť môžete kedykoľvek. Musíte sa však držať určitých zásad, na týchto štyroch by ste si mali dať obzvlášť záležať.

Vyberte sa vlastnou cestou

Uspieť môžete aj vtedy, ak sa rozhodnete predávať dámske kabáty na ulici, kde je už 5 podobných alebo rovnakých obchodov. Nebude to jednoduché, ale musíte si nájsť vlastnú cestu. Nemôžete kopírovať konkurenciu, musíte osloviť zákazníkov niečím netradičným. Napríklad im vždy ponúknite šálku kávy, domácu bábovku a pokecajte si o móde. Vzťah so zákazníkom je veľmi dôležitý a aj toto môže byť spúšťač toho, aby sa o vás začalo šuškať. Samozrejme v dobrom.

Inovujte
Nezáleží na tom, v čom podnikáte, inovácia je dôležitá. Máte kaviareň? Nezdráhajte sa investovať do nového kávovaru aj niekoľko tisíc eur. Zdokonaľujte svoj spôsob vedenia ľudí, rozvíjajte vzťahy so svojimi zamestnancami, robte všetko preto, aby boli spokojní. Samozrejme nemôžete podceňovať ani technológiu – nebráňte sa novým vychytávkam zo sveta techniky, ak potrebujete vytvoriť nový eshop, priplaťte si za skutočných profíkov, jednoducho – hlavne kvalita, až potom peniaze. A snažte sa vymyslieť niečo nové, vďaka čomu sa vás bude konkurencia snažiť kopírovať. Takto budete vždy o krok vpred.

Učte sa
Samovzdelávanie a rozvoj osobnosti je veľmi dôležitý, preto si nemôžete nikdy povedať „už viem dosť, viac mi netreba“. Ako povedal Steve Jobs: „Stay hungry, stay foolish (ostaň hladný, ostaň bláznivý)“. Buďte hladná za vedomosťami a novými skillmi a zároveň buďte stále bláznivá, aby ste vymysleli niečo nové.

Naučte sa spolupracovať
Marty Neumeier vo svojej knihe The Brand Gap hovorí o tom, že najúspešnejšie nie sú tie firmy, ktoré majú vo svojich radoch najviac expertov a odborníkov, ale tie, ktoré týchto odborníkov a expertov naučili spolupracovať. Ak máte zamestnancov, musíte ich viesť k tomu, aby dokázali spolupracovať naprieč všetkými úrovňami a chceli to najlepšie pre seba a zároveň pre firmu. Ťažké, ale nie nemožné. Popasujete sa s touto výzvou?